Jakie prawo jazdy na quada

Na razie obowiązuje przepis, że można sprowadzić i zarejestrować jedną  sztukę danego pojazdu bez konieczności uzyskiwania na nią homologacji.  Zupełnie inaczej jest, jeśli kupimy nowego quada w salonie. Gdy ma  homologację, nie ma kłopotu. Jeśli nie (a tak jest z większością) –  lepiej zastanowić się dwa razy, gdyż później nie da się go legalnie  zarejestrować. Sytuacja ulegnie zmianie, jeśli zostanie wprowadzony  (takie są plany) przepis nakazujący rejestrację. To dobre posunięcie, bo  obecnie użytkownicy nie mają obowiązku kupowania polisy OC. Quady  rejestrowane są jako pojazdy samochodowe inne.

W tej chwili większość użytkowników eksploatuje swoje pojazdy poza drogami publicznymi. Kodeks  drogowy zasadniczo odnosi się do ruchu na takich drogach. Jest tam  jednak zapis, że jeśli „jest to konieczne do uniknięcia zagrożenia  bezpieczeństwa” również poza drogami publicznymi trzeba się do niego  stosować. Policjant ma więc prawo zatrzymać dziecko jadące polem. Jeśli  quad zarejestrowany jest jako motorower, wystarczy karta motorowerowa  (od 13 lat). Jeśli jako pojazd samochodowy – potrzeba prawa jazdy kat.  B1 lub B.

Przepisy w tej chwili są tak zawiłe, że po dokładne porady  odsyłamy na tematyczne fora internetowe – np. Polskiego Stowarzyszenia  Czterokołowców (strona www.atvpolska.pl).


Prawo Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 lipca 2005 r. (z  późniejszymi zmianami) dotyczące homologacji typu pojazdów  samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów  samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów, opublikowane w DzU z  dnia 25 sierpnia 2005 r.

W załączniku nr 1 ust. 2 pkt 1 i 2.

2. Niniejsze rozporządzenie stosuje się również do pewnej grupy  czterokołowych pojazdów samochodowych, które w zależności od cech  określa się jako:

1) lekkie pojazdy czterokołowe, których masa bez obciążenia nie  przekracza 350 kg (kategoria L6e), nie wliczając w to masy akumulatorów w  przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna prędkość  konstrukcyjna nie przekracza 45 km/h oraz których:

a) pojemność skokowa nie przekracza 50 cm³, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, lub
b) maksymalna moc nie przekracza 4 KW, w przypadku innych silników ze spalaniem wewnętrznym, lub
c) maks. moc jest nie większa niż 4 KW, w przypadku silnika elektrycznego.



Pojazdy  te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane dla motorowerów  trójkołowych kategorii L2e, chyba że przepisy homologacji stanowią  inaczej.

2) pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie, o których mowa w pkt. 1  lit. a, których masa bez obciążenia nie przekracza 400 kg (kategoria  L7e; 550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów), nie  wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i  których maksymalna moc użyteczna silnika nie przekracza 15 KW. Pojazdy  te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane dla motocykli  trójkołowych kategorii L5e, chyba ze przepisy dotyczące homologacji  stanowią inaczej.”


Autorem artykułu jest Michał Suder

http://swiataut-motoryzacja.blogspot.com/