Licencja pilota - podstawowe informacje.
Jeśli po locie zapoznawczym marzenie o zdobyciu licencji pilota się wzmocni, to znak, że czas zacząć szkolenie. Jakie szkolenie jest wymagane w pierwszej kolejności?
PPL – czyli Private Pilot Licence to szkolenie na prywatnego pilota. Jest to podstawa do podejmowania dalszych kroków, uprawniająca do pilotowania samolotów (A) lub helikopterów (H) w dzień i bez celów zarobkowych.
Całość szkolenia to ok. 110 godzin teorii i ok. 45 godzin lotów. Do uzyskania licencji niezbędne jest zaliczenie egzaminów z teorii i praktyki, a rozszerzać można ją o dodatkowe szkolenia dające możliwość latania w nocy czy na samolotach wielosilnikowych (dla CPL A na samoloty).
CPL Żeby pilotować samoloty (lub helikoptery) komercyjnie licencja PPL nie wystarczy, a każdy, kto naprawdę lubi latać, chciałby wiązać właśnie z lataniem swoje życie zawodowe. W tym celu trzeba pójść o krok na przód i odbyć kurs pilota CPL (Commercial Pilot Licence).
W ten sposób można uzyskać uprawnienia do bycia pilotem zawodowym. Szkolenie jest bardzo trudne i czasochłonne (około 200 godzin wykładów i 30 godzin latania), a żeby móc do niego przystąpić, trzeba mieć już 150-155 godzin nalotów za sobą. Konieczne też jest posiadanie PPL (są procedury omijające ten wymóg, jednak raczej się ich nie praktykuje).
Oczywiście po CPL można się dalej rozwijać w różnych kierunkach, stając się instruktorem czy zdobywając uprawnienia do bycia pilotem samolotów transportowych (ATPL), jednak dla większości miłośników latania CPL w zupełności wystarcza. Jak widać, procedura zdobycia licencji pilota przypomina mocno rozbudowany kurs na prawo jazdy, jednak dający o wiele więcej wrażeń i radości.
Co prawda szkół prowadzących szkolenia na pilotów nie jest tak wiele, jak firm organizujących kursy na prawo jazdy, ale też ich nie brakuje, więc każdy zainteresowany z łatwością znajdzie taką szkołę.
Autor: Pawu
www.salt.aero