Nowe patenty żeglarskie.

9 kwietnia bieżącego roku zostało podpisane przez minister sportu Joannę Muchę rozporządzenie dotyczące uprawnia turystyki wodnej, w którym zawarte są postanowienia dotyczące nowych uprawnień żeglarskich i motorowodnych.

Oczywiście patenty, które zostały nadane do tej pory zachowają swoją ważność, jednakże bez przeszkód można je wymienić na nowe, zgodne z obecnym rozporządzeniem. Radzimy, aby przy podejmowaniu decyzji o wymianie upewnić się, czy na pewno jest to opłacalne, ponieważ mogą pojawić się problemy z klasyfikacją stopni motorowodnych.



W związku z nowymi przepisami obowiązywać będą: patent żeglarza jachtowego (wymagania: min. 14 lat i zdany egzamin), patent jachtowego sternika morskiego (SJ został połączony z JSM, wymagania: min. 18 lat, 200 godzin stażu morskiego i zdany egzamin) oraz kapitan jachtowy (wymagania: 1200 godzin stażu po uzyskaniu JSM).



Złą wiadomością jest to, że zawetowano projekt Ministra Sportu i Turystyki z lutego br., który dopuszczałby młodzież od 16 roku życia do zdobywania stopni morskich oraz pozwalałby na prowadzenie jachtów do 24 metrów przez posiadaczy wszystkich stopni (co jest zgodne z Konwencją Londyńską). Skutkiem tej decyzji jest fakt, iż zafascynowani żeglarstwem młodzi ludzie, jako jedyni w Europie, nie mają prawa pływać po morzu. Taka sytuacja ma miejsce od 2006 po decyzjach ówczesnego ministra Tomasza Lipca z PiS.



Nowe rozporządzenie reguluje także kwestie jachtowych sterników morskich. Do tej pory aby zdobyć te uprawnienia trzeba było zdać egzamin na niższy stopień i uzbierać ponad 800 godzin stażu morskiego. Aktualnie uprawnienia na pływanie po wszystkich morzach na świecie otrzymają osoby, które być może nigdy na morzy nie pływały (np. starsi sternicy motorowodni, którzy nie muszą mieć szkoleń z wiedzy morskiej i nie muszą zdawać egzaminu z pracy na mapie morskiej). Do tego wszystkiego jachtowym sternikom morskim zostały anulowane staże potrzebne na zdobycie stopnia kapitana jachtowego. Przed wejściem w życie nowych przepisów staż liczony był od chwili uzyskania stopnia sternika jachtowego. Aktualnie również trzeba będzie posiadać 1200 godzin stażu, jednakże liczonych dopiero od zdobycia stopnia jachtowego sternika morskiego.



Kwestia patentów motorowodnych też uległa zmianie. Od wejścia w życie rozporządzenia obowiązywać będą 3 patenty: sternika motorowodnego (wymagania: min. 14 lat i zdany egzamin), motorowodnego sternika morskiego (SSM został połączony z MSM, wymagania: min. 18 lat, 200 godzin stażu na morzu i zdany egzamin) oraz kapitana motorowodnego (wymagania: min. 1200 godzin stażu po uzyskaniu MSM).



W dalszym ciągu w Polsce ma funkcjonować patent mechanika motorowodnego przydatnego przy obsłudze dużych siłowni (np. na żaglowcach). Niestety nie zmieni się nic w kwestiach licencji na holowanie narciarzy wodnych lub statków powietrznych. Prawdopodobnie Polska jest jedynym krajem, w którym takie licencje są wymagane.



Nowe regulacje rozszerzają uprawnienia sterników motorowodnych na śródlądziu, jednakże kosztem ograniczenia prowadzenia jachtów motorowych z 24 na 12 metrów. W tej sytuacji może nastąpić proces odbierania uprawnień nabytych (wbrew zapisom w ustawie). Na przykład w sytuacji, w której ktoś zgubi patent sternika motorowodnego (otrzymany przed 2012 r.) otrzyma nowy, który odbierze możliwość prowadzenia barek o długości od 12 do 24 metrów.



Podobny problem mają osoby, które zdobyły prawo do prowadzenia jachtów na morzu przed 2005 rokiem. Do tej pory osoby z patentem starszego sternika motorowodnego i morskiego sternika motorowodnego mogły prowadzić jachty do 24 metrów długości, a nowe rozporządzenia zmniejsza tą długość do 18 metrów. Z tego powodu lepiej pozostać przy starych uprawnieniach i nie wymieniać ich na nowe.  



Pozytywnym aspektem nowych przepisów jest rozszerzenie uprawnień na sternika jachtowego i sternika morskiego, które pokrywają się z rzeczywistymi kompetencjami.



Rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od opublikowania go w Dzienniku Ustaw, które prawdopodobnie nastąpi na dniach.



Redakcja serwisu Escapador.pl