Twój pierwszy quad

Niniejszy artykuł rozpoczyna serią, która ma na celu wspomóc wszystkich zainteresowanych kupnem pierwszego quada. W kolejnych częściach przeanalizujemy proces wyboru sprzętu i pomożemy w rozstrzygnięciu dylematów z tym związanych. A zatem do dzieła! Przychodzi taki moment w życiu każdego miłośnika ATV kiedy zaczyna rozglądać się za maszyną odpowiednią dla siebie.

Rynek obecnie oferuje całą gamę pojazdów, różnej jakości, wielkości, przeznaczenia i w rozmaitych cenach, nic tylko wybierać. I tu zaczyna się problem. Możemy kupić potężnego amerykańskiego dwuosobowego Bombardiera, a może lepiej superszybką Yamahę albo niedrogiego quada "made in China". Każdy powinien oczywiście sam dobrać sobie maszynę, która mu odpowiada, a poniższy tekst pomoże jedynie usystematyzować tok myślenia mający doprowadzić do celu, czyli finalnego zakupu wymarzonego czterokołowca. Na tym etapie każdy potencjalny kupujący powinien postawić sobie następujące pytania.

Do czego będę używać mojego quada?

Czy do jazdy rekreacyjnej po polnych drogach bez wjeżdżania w trudny teren jak woda, błoto rowy, duże nierówności, śnieg, strome podjazdy itp? Odpowiedź. Do tego nadaje się każdy pojazd typu ATV.

Czy do szybkiej sportowej jazdy po szutrach, leśnych drogach i torach crossowych, chciałbyś na nim brać udział w zawodach, skakać na hopkach i ślizgać się efektownie w zakrętach? Odp. Szukaj niewielkich, lekkich, zwrotnych quadów na małych kołach napędzanych łańcuchem na tylną oś z manualną skrzynią biegów. Oferują duże prędkości i zapewniają niezwykłą dynamikę podróżowania.

Czy do jazdy w ekstremalnie trudnych warunkach terenowych, chciałbyś pokonywać rzeki, bagna, zwalone pnie i w ogóle droga nawet najgorsza to dla Ciebie żadne wyzwanie, kochasz bezdroża i jazdą poza szlakiem ? Odp. Potrzebujesz quada z dołączanym napędem na 4 koła, reduktorem i blokadą przedniego mechanizmu różnicowego. To ciężkie komfortowe pojazdy na dużych kołach, z niezależnym zawieszeniem, bagażnikami i możliwości?ą montażu wyciągarek, napędzane wałem kardana. To duża moc połączona z niesamowitymi właściwościami trakcyjnymi.

Kupujemy nowego quada

Ostatnio zastanawialiśmy się jakiego typu quada potrzebujemy aby zaspokoić swoje ambicje off roadowe. Teraz wiemy już czy będziemy ścigać się po szutrowych torach, atakować bagna i rzeki lub po prostu rekreacyjnie przemierzać naszą piękną ziemię Świętokrzyską. Tak więc skoro mamy świadomość co chcemy to najwyższa pora iść do "sklepu". Dziś będziemy kupować quada nowego i w tym celu zajmiemy się analizą możliwości, jakie w tym względzie oferuje polski rynek.

Autoryzowany firmowy salon sprzedaży

Zalety: pewne źródło pochodzenia pojazdu, gwarancja i serwis we wszystkich punktach dealerskich na terenie kraju, fachowa (autoryzowana) obsługa, uczestnictwo w programach rabatowych i lojalnościowych, możliwość odbycia jazdy próbnej, możliwość kupna na firmę.
Wady: wysoka cena, mniejsze zróżnicowanie oferty (np. tylko 2 kolory), dostępność tylko do firmowych akcesoriów, ograniczona możliwość negocjacji cen.
Uwagi: w Kielcach działają oficjalne salony Yamaha, Kawasaki, Kymco, Suzuki.

Salon sprzedaży niezależnego importera

Zalety: niższa cena niż u oficjalnego dealera, duża różnorodność oferty, duży wybór akcesoriów (asortyment nie jest ograniczony tylko do produktów oficjalnych), możliwość negocjacji ceny przy zakupie w większym stopniu niż w salonie oficjalnym, możliwość jazdy próbnej, możliwość kupna na firmę.
Wady: gwarancja tylko w punkcie zakupu, nieautoryzowany personel serwisu.
Uwagi: na terenie Kielc działa jedna firma zajmująca się tego rodzaju działalnością.

Firmy prowadzące import jednostkowy na zamówienie

Zalety: jeszcze niższa cena, dostarczanie quada do klienta, możliwość kupna na firmę.
Wady: gwarancja i serwis tylko w siedzibie firmy, konieczność wpłacenia zaliczki, brak możliwości obejrzenia i wypróbowania sprzętu przed zakupem (sprowadzają quada dopiero po wpłaceniu zaliczki), cena zależna od kursu waluty, czas oczekiwania na realizację zamówienia.
Uwagi: w Kielcach nie działa żadna tego typu firma, najbliższe godne polecenia są na Śląsku.

Rynek wtórny (zakup od osoby prywatnej)

Zalety: niska cena, duża możliwość negocjacji ceny i innych warunków transakcji, możliwość odbycia jazdy próbnej.
Wady: istnieje prawdopodobieństwo trafienia na nieuczciwego sprzedawcę (jeżeli chodzi o dokumenty związane z zakupem i importem pojazdu), całkowity brak serwisu i gwarancji, brak możliwości kupna na firmę.
Uwagi: największa oferta tego typu pojazdów jest w Internecie, UWAGA!!! W przypadku tego typu zakupu należy wystrzegać się tak zwanych "wyjątkowych okazji".

Prywatny Import z USA

Zalety: jak w przypadku rynku wtórnego.
Wady: jak w przypadku rynku wtórnego i importu na zamówienie.
Uwagi: sposób polecany jedynie osobom doskonale orientującym się w zawiłościach przepisów celnych i skarbowych, oraz mającym w USA pewne źródło zakupu quada.

Jeżeli w ciągu kilku najbliższych dni ktoś z Was nie kupi nowego quada to wkrótce będziemy analizować rynek pojazdów używanych i może wtedy się uda.




Autorem artykułu jest Jarosław Wiatrowski / Yarow